Escena interactiva

A {d’Aigua} dansa interactiva · 2009

A {d’Aigua} és una peça escènica i instalativa, summament visual, per a una ballarina, una performer i un músic que componen entorns audiovisuals en temps real.

L’aigua és la temàtica que situarà els continguts de la peça. L’aigua com a fluid, com una necessitat, i com un vincle entre tots els éssers vius. Un do de la naturalesa que hem de defensar i protegir.

Konic thtr planteja aquest projecte com una proposta en evolució, amb la qual convida a diferents coreógraf@s a visitar el seu univers de tecnologia, música i video digital en temps real, en una experiència transversal de recerca i creació per a l’escena en la qual s’ajunten noves tecnologies, coreografia, interpretació i música.

El primer pas del procés de desenvolupament de A {d’Aigua} va tenir lloc al centre de creació L’Animal a l’Esquena, en col·laboració amb la coreògrafa María Muñoz de la companyia Mal Pelo. El resultat d’aquell procés de recerca-creació es va presentar dins del marc del festival IDN en el Mercat dels Flors de Barcelona, al gener del 2009.

La següent experiència s’ha estat duent a terme amb la ballarina Masu Fajardo, i s’ha estat presentant en gires internacionals des de NY, passant per Ginebra, Casablanca i Moscou.

En Konic thtr impulsem processos de recerca i desenvolupament basats en llenguatges que fan ús de les tecnologies interactives en l’escena. A {d’aigua} és una experiència de creació escènica que combina dansa i noves tecnologies creades específicament per al projecte, resultat d’un procés de recerca inicial que ha anat mutant i complementant-se al llarg del temps.

En 2008 i 2009 ens hem centrat en diversos processos de creació que van prendre la forma de laboratoris de recerca. Durant el mateix període hem desenvolupat uns sensors sense fils destinats a capturar el moviment de l@s bailarin@s en escena en temps real, de petit format per a una millor integració dels sensors sobre el cos. Aquests dispositius s’utilitzen en coordinació amb un programari anomenat MnM i desenvolupat per Frédéric Bevilacqua del Real Time Musical Interaction Team-del IRCAM- París (França). La combinació dels sensors i del programari ens permet gravar la gestualitat de la ballarina i després reconèixer-la en temps real.

A {d’aigua} mostra l’estat actual del desenvolupament dels llenguatges i eines que hem investigat des de l’inici del projecte amb els laboratoris de recerca fins a l’actualitat i és, alhora, el resultat de la trobada entre Konic thtr i diferents coreògrafs/as en l’escena de dansa contemporània actual.

Els laboratoris són un camp d’experimentació de les noves eines tecnològiques que desenvolupem, mitjançant el procés creatiu i l’aplicació d’aquestes en nous llenguatges per a l’escena contemporània. En 2008 Konic thtr van dirigir diversos laboratoris, a partir de la proposta A {d’aigua}, amb joves professionals dels àmbits de les arts escèniques, la creació videogràfica, la música i la programació informàtica.

El projecte A d’Aigua és una proposta multi-format que també s’ha presentat sota format instalativo, proposant una hibridació de llenguatges que es combinen i materialitzen i combinen en un espai audiovisual interactiu i participatiu.

 

Llocs de exhibició més destacats :

Festival IDN. Mercat de les Flors. Barcelona 2009

Festival Electron. Genève. Suiza 2010

Certesa Simulada. Arts Sta Mònica. Barcelona 2010

Cartografías de la Danza 2010. Teatro de Madrid. Madrid

Festival International d’Art Video de Casablanca (Marocco) 2011

Thsekh. Moscow (Rusia) 2010

3 Legged Dog, Art & Technology Center. New York. USA 2010

Enlaces Externos :

A (d’aigua) en Youtube

a d'Aigua assaig kònic thtr

Festival IDN Barcelona

Officine Sintetiche

Direcció artística i escènica:

Rosa Sánchez

Coreografia:

Maria Muñoz (Mal Pelo)

Direcció Tecnològica i Composició sonora:

Alain Baumann

Performers:

Masu Fajardo, dansa
Alain Baumann, música electrònica en directe
Rosa Sánchez, performance
Sachiko Fullita, vídeoperformance

Vídeo i Gràfics 3D:

Adolf Alcañiz
Rosa Sánchez
Juan Carlos Olmos

Electrònica:

Alex Posada

Software:

Frederic Bevilacqua: Real Time Musical Interaction Team-IRCAM- París (France)
Alain Baumann, audio and interaction development

Il·luminació:

Ramón Rey

Vestuari:

Carme Puigdevall

So:

Jordi Agut

Elements Escenogràfics:

Lali Canosa
Teler

Coordinació i comunicació:

Toni Subirá

Producció:

Kònic thtr
Proyecto Klez SL

Co-producció:

NU2’s, Associació per la creació. Barcelona
3 Legged Dog, Art & Technology Center. New York

IN COLLABORATION WITHAMB LA COL·LABORACIÓ DE:

Festival IDN. Mercat de les Flors (Barcelona)
IRCAM-Institut de recherche et coordination acoustique/musique. París (Francia)
Centre de Creació L’Animal a l’Esquena. Celrá (Girona)
L'Estruch, fàbrica de creació de les arts en viu
Laboratori d’interactivitat. Hangar, Centre de Creació d’Arts Visuals I Multimèdia (Barcelona)
Mal Pelo
Associación koniclab_creación contemporanea i nuevas tecnologías.
Progetto Officine Sintetiche. A cura della Facoltà di Scienze della Formazione, Politecnico de Torino (Ingegneria del Cinema) e Servi di Scena Opusrt in collaborazione con CIRMA, Virtual Reallity & Multimedia Park. Torino (Italia)

AMB EL SUPORT DE:

Institut Ramón Llull
Consell Nacional de la Cultura i de les Arts

SUPPORT:

NEXT PROJECT

PREVIOUS PROJECT